Welkom

 Welkom op mijn blog, ik vind het erg leuk dat je komt kijken... Ik schrijf al een tijdje blogs, maar door omstandigheden ben ik er een tijd...

zaterdag 23 oktober 2021

Op weg naar een nieuwe nier..

 Zoals jullie misschien wel weten ben ik sinds 2018 nierpatient en heb ik last van nierfalen. Ik heb hiervoor vaak in het ziekenhuis gelegen, Omdat mijn nieren bijna niets meer deden en bijna niet meer plaste en het vocht in mijn lichaam bleef moest ik gaan dialyseren.
Ik moest 3 keer per week naar het ziekenhuis om 4 uur aan een apparaat liggen om mijn bloed te spoelen, De vocht en afvalstoffen worden dan uit je lichaam gehaald. Naarmate de tijd vorderde ging ik me gelukkig wel weer beter voelen, maar na de dialyses was ik wel heel erg moe en in combinatie met de ziekte van Huntington en Diabetes is het best een aanslag op je lichaam. 


Thuis lag ik vaak op bed en kon ik weinig doen, hoe graag ik dit ook wilde. Omdat ik 24 per dag begeleiding en toezicht nodig had ben ik verhuisd naar verpleeghuis Overduin in Katwijk. Ik moest wel mijn huis en gezin achterlaten, daar had ik het heel erg moeilijk mee... Maar dit was voor iedereen het beste... Wat een gouden greep was dit! Thuis kwam de rust terug en met mij ging het stukken beter, hoe moeilijk het voor iedereen was.. Maar we worden hierin goed begeleid en nu  ben ik in het weekend thuis en door de week ben ik in Katwijk.

Nu is het oktober 2021 en ben ik 3 jaar aan het dialyseren. Omdat het zo goed gaat lig ik nu 3 1/2 uur aan het apparaat, maar nog steeds 3 per week. En ik moet zeggen; het begint me wel op te breken want het is een hele aanslag op mijn leven want je kan eigenlijk niets doen. Geen uitjes op dialysedagen, met vakantie moet je altijd rekening hoeden dat je moet dyaliseren en alles moet je inplannen en dat is soms lastig.

Gelukkig is er een mogelijkheid om gezond te worden en van de dialyse af te komen. Dat zou mijn leven een heel stuk leuker en aangenamer maken. Niet alleen voor mij maar ook voor mijn mannetje en dochter, want dan kunnen we weer een keer ver op vakantie! Dat zou toch zo heerlijk zijn... Geen dialyse!!! Ik kijk er al naar uit.

Een donornier is de optie, dus dat wordt een operatie en na de operatie moet ik mijzelf wel in acht nemen en op gedegen tijden medicijn slikken. Gelukkig ben ik daar in Katwijk heel gedreven in geworden en heb daar goed structuur in gekregen.
De nier kan ik krijgen van een dode of een levende donor. Een levende donor kan een nier aan mij doneren als de bloedgroep van de donor hetzelfde als mij is. Nu wil het geval dat ik bloedgroep O heb, net zoals 45% van de Nederlanders maar niemand heeft mij een nier aangeboden dus ga ik voor een nier van een overleden persoon. Om een nier te krijgen kom je op een wachtlijst voor transplantatie te staan, de wachtlijst is 3 tot 4 jaar..

Omdat de operatie veel haken en ogen heeft krijg je voordat je aktief op de wachtlijst komt te staan een uitgebreide screening van je lichaam, want je moet wel gezond genoeg zijn om de operatie aan te kunnen, lichamelijk en geestelijk gezien..
Anderhalf jaar geleden ben ik begonnen met de screening en ik heb dus vele lichamelijke en en geestelijke onderzoeken en gesprekken gehad.. 

Gisteren op 22 oktober 2021 heb ik de laatste gesprekken gehad en ik ben helemaal goedgekeurd voor de transplantatie!! O wat ben ik blij!! Nu kom ik aktief op de wachttlijst te staan en is het nu wachten op een donornier.. Ik heb gelukkig 1 voordeel; elke dag dat ik dialyseer telt mee voor de wachtlijst, dus dar betekent dat ik binnen nu en een jaar getransplanteerd wordt... Dus dat wordt duimen...

Wil je meer weten over nierziekten en nierdonatie? Kijk kan op de site van de Niestichting..

2 opmerkingen:

  1. Lieve Ilse wat een geweldig nieuws wat spannend wij hopen dat Jensen aan de beurt bent want wat een verlichting zal dat geven heel veel kussen en sterkte van uitHoogwoud

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ilse, wat zal je dan opknappen en ook je leven prettiger zijn....we gaan voor je duimen! Heel veel liefs van Wim en Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen